Chciałbym podzielić się z Wami radosną dla mnie nowiną. Otóż po roku intensywnych prac projektowo - wykonawczych 1 maja 2013 roku uruchomiony został po raz pierwszy dwusuwowy, jednocylindrowy silnik JJ2S-WG 125 wykonany w oparciu o patent PL 204724 B1.
Wszystkie prototypowe elementy silnika wykonał Wojtek Garus współwłaściciel firmy GG Tech ( http://www.ggtech.com.pl/ ). Bez jego zaangażowania cały ten temat byłby dla mnie wyłącznie teoretyczny.
Inni wspomagający nas wykonawcy to:
- Robert Pawłowski - firma MOTO WYDECH - http://www.motowydech.eu/ - wydechowy układ rezonansowy
- Piotr Woryna - firma MOTOR TECH - http://www.motor-tech.katowice.pl/ - honowanie cylindrów i konsultacje techniczno - technologiczne
Specjalne podziękowania:
- Dla Pana Jacka Czabajskiego - firma TRASET Rzecznicy Patentowi, Czabajska, Szczepaniak Spółka Partnerska - http://www.traset.eu - za wielką, bezinteresowną pomoc w procesie przygotowania i prowadzenia prac związanych z opatentowaniem nowego dwusuwowego silnika.
Firma Toya S.A. - http://www.yato.pl/ - zrobiła nam niespodziankę i obdarowała nas zestawem profesjonalnych kluczy YATO i elektronicznym kluczem dynamometrycznym. Podczas montażu, klucz dynamometryczny okazał się bardzo precyzyjny, szczególnie przy dokręcaniu śrub i nakrętek z małymi siłami. Chyba najcenniejszą jego cechą jest ciągłe wyświetlanie momentu z jakim się działa. Posiada też akustyczną i diodową sygnalizacje siły dokręcania, którą można wcześniej sobie ustawić. Dotychczasowe klucze - te klikające, którymi się posługiwałem szczególnie mnie denerwowały przy małych momentach dokręcania (pamiętam jak urwałem strasznie drogie śruby mocujące pokrywy zaworów w Royal Venture). Zestaw narzędzi okazał się bardzo przydatny i poręczny tym bardziej, że montaż odbywał się w kilku miejscach.
Projekt silnika prototypowego wykonałem w całości za pomocą technik komputerowych. GG Tech wykorzystuje w swojej codziennej pracy oprogramowanie CREO, w związku z tym zwróciliśmy się do firma Econocap z Wrocławia - http://www.econocap.pl - która jest dealerem tego oprogramowania. Po zapoznaniu się z naszymi planami związanymi z projektem motocykla i silnika firma Econocap zdecydowała się przekazać mi ten znakomity program (rozwinięcie programu Pro/ENGINEER - CAD CAM CAE autorstwa PTC). Dzięki temu cały silnik zaprojektowany został w technice 3D. Poszczególne modele 3D części przesyłałem Wojtkowi Garusowi, który tworzył na ich podstawie w CREO CAM kody maszynowe sterujące maszynami CNC - tak wykonane zostały wszystkie części nowego silnika.
Zespół współpracujący przy tworzeniu projekt silnika JJ2S-WG:
- arch. J. Jacek Synakiewicz - projekt silnika, e-mail: jj2s@jjsdesign.net
- dr. Władysław Mitianiec - Politechnika Krakowska - obliczenia rozrządu
- inż. Jacek Poręba - konsultacje i wsparcie twórcze
- inż. Jacek Czyżewicz - obliczenia zmęczeniowe tłoka
- inż. Wojtek Garus - konsultacje technologiczne
- inż. Andrzej Dec - konsultacje strategiczne
Parametry silnika JJ2S-WG 125 cm3:
karter, skrzynia biegów: chiński czterosuwowy silnik produkowany na licencji Hondy DAX
smarowanie: ciśnieniowe, jednosekcyjna pompa tłocząca
chłodzenie: powietrzem
średnica cylindra: 56,5 mm
skok tłoka: 49,5 mm
stopień sprężania 1:11,4
moc maksymalna (obliczeniowa na wale): 21,5 HP (16 kW) przy 8750 n/min
moment obrotowy maksymalny (obliczeniowy na wale) 17 N-m przy 7700 n/min
zasilanie: gaźnik MIKUNI DT 28 mm
Silnik został zbudowany w celu sprawdzenia w praktyce większości założeń teoretycznych przyjętych do projektowania silnika czterocylindrowego (4 x 125 cm3) w układzie krzyżowym, który ma napędzać motocykl JJ2S X4 500 - http://jjsdesign.net/motocyklstudialny/ Jedną z najistotniejszych cech nowego silnika ma być brak spalania oleju. Smarowanie odbywa się poza przestrzenią wymiany ładunku.
Dzięki przychylności, wyrozumiałości i pomocy rodziny Wojtka Garusa mogłem spędzić długi weekend majowy w Pokrzywnicy. W siedzibie firmy GG Tech wraz z Wojtkiem wykonaliśmy końcowy montaż silnika i pierwszą próbę uruchomienia. O drugiej w nocy odezwał się pierwszy raz na 10 sekund. Przez następne dni wspierali nas duchowo i pomagali nam w pracy inż. Jacek Poręba i dr Bartosz Łuczak. Do piątku silnik przepracował łącznie niecałe 20 minut. W trakcie tych sesji najpierw rozleciał się króciec ssący wykonany z ABS na drukarce 3D a na koniec odmówił posłuszeństwa elektroniczny moduł zapłonowy. Silnik w tej fazie uruchamiany był na paliwie z dodatkiem oleju, tak że dymu w spalinach mieliśmy pod dostatkiem. Wojtek wykonał nowy króciec i zamontował nowy typowy moduł zapłonowy. Silnik zaczął odpalać od jednego kopa. Jest bardzo czuły na regulacje gaźnika i nieźle reaguje na przepustnice.
Silnik już chodzi na czystym paliwie, ale dopiero po około czterech motogodzinach pracy, jak pierścienie dotrą się do gładzi, zaczniemy pracować nad całkowitym wyeliminowaniem spalania oleju.
Obejrzyjcie sobie filmiki z soboty.
Zimny silnik:
http://www.youtube.com/watch?v=HC5wkncm ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=-GrpBebq ... e=youtu.be
Rozgrzany silnik
http://www.youtube.com/watch?v=hJAMdDwe ... e=youtu.be
Można też obejrzeć kilka zdjęć związanych z uruchomieniem prototypu:
http://jjsdesign.pl/
http://jjsdesign.pl/jj2swg125/index.html
Po doświadczeniach związanych z budową i uruchomieniem prototypu sądzę, że mając odpowiednie środki finansowe ten zespół znakomitych fachowców, który opisałem wyżej mógłby w ciągu roku zbudować jeżdżący prototyp motocykla z silnikiem X4.
Pozdrawiam wszystkich sympatyków projektu.
J. Jacek Synakiewicz
To tak ważne dla mnie wydarzenie dedykuję mojemu tacie, mojej żonie, córce i synowi.